Ha fotóztál már otthon egy családi esemény alkalmával, akkor biztosan előfordult már veled, hogy kicsit sárgák lettek a fotók a monitoron visszanézve vagy előhívás után.
Esetleg használhatatlanul sárgák… Erre a jelenségre a fehéregyensúly fogalma adja meg a választ.
A fényforrások általában nem tökéletesen fehér fényt bocsájtanak ki, hanem valamilyen keveréket, a fehérnek egy kékes, sárgás vagy vöröses árnyalatát. Sajnos a fényképezőgéped nem tudja, hogy épp milyen fényforrás világítja meg, amit épp le szeretnél fotózni, ezért meg kell mondanod neki. A fehéregyensúly beállítással teheted ezt meg! Szerencsére létezik automatikus beállítás, ami azt jelenti, hogy a fényképezőgép megpróbálja ügyes algoritmusokkal/mérésekkel kitalálni, hogy milyen fényforrás van jelen. Az esetek többségében ez elég jól működik, de minél több mesterséges fény van jelen, annál jobban összezavarodnak a gépek. Ezért van az, hogy otthon (este) az izzók fényénél nagyon ritkán sikerül olyan fotót készíteni, ami nem rikít a sárgától.
A fehéregyensúly a legnagyobb ellenségeddé tud válni, nézzük, hogyan tudsz harcolni vele. Alapvetően három lehetőséged van a rossz fehéregyensúly leküzdésére.
Fehéregyensúly beállítása
Az első megoldás, amit már említettem, hogy egyszerűen hagyod automata módban a fehéregyensúly beállítást (ez az alapbeállítás minden fényképezőgépen), és szurkolsz, hogy minél jobb legyen a végeredmény. Ez egészen addig jól működik, amíg természetes fényviszonyok között fotózol, például nappali városi képek, turistafotók, stb. Ha viszont mesterséges fények közé kerülsz, akkor számolnod kell azzal, hogy nagyon sárgák lesznek a fotóid.
A második lehetőséged az, hogy közlöd a gépednek, milyen fényforrás van körülötted. Ezt a beállítást ma már minden fényképezőgép tudja, legyen az a legolcsóbb kompakt vagy csúcskategóriás tükörreflexes. Ez a táblázat a tipikus fehéregyensúly beállításokat tartalmazza. Mindig azt állítsd be, amilyen fényforrás a közeledben van.
Ha otthon fotózol, akkor próbáld ki az izzó beállítást, valószínű jobb eredményt kapsz, mintha automata módban hagynád a géped.
A harmadik lehetőséged, hogy RAW formátumban fotózol. Ezzel tökéletesen kiküszöbölheted a fehéregyensúly problémáját, ugyanis a RAW fájlokban a szenzorról leolvasott adatok nyers formában vannak tárolva, a fehéregyensúlyt pedig veszteségmentesen tudod változtatni. Ha egy JPG képen próbálod a fehéregyensúlyt helyrehozni, azzal biztosan rontasz a minőségén. A fehéregyensúly utólagos módosításáról a Fotózás lépésről-lépésre című elektronikus könyvben olvashatsz részletesen.
Itt láthatsz egy példát különböző fehéregyensúly beállításra ugyanazon a képen.
Forrás: internet
A fehéregyensúlyt általában menüből tudod állítani, csak a tükörreflexes gépeken szoktak neki dedikált gombot is szánni, WB felirattal.
A fentieken kívül van még további két lehetőség a fehéregyensúly beállítására:
- manuális fehéregyensúly
- fehéregyensúly finomhangolás
Fehéregyensúly beállítás – viszlát, sárga fotók!
Ha fotóztál már otthon egy családi esemény alkalmával, akkor biztosan előfordult már veled, hogy kicsit sárgák lettek a fotók a monitoron visszanézve vagy előhívás után.
Esetleg használhatatlanul sárgák… Erre a jelenségre a fehéregyensúly fogalma adja meg a választ.
A fényforrások általában nem tökéletesen fehér fényt bocsájtanak ki, hanem valamilyen keveréket, a fehérnek egy kékes, sárgás vagy vöröses árnyalatát. Sajnos a fényképezőgéped nem tudja, hogy épp milyen fényforrás világítja meg, amit épp le szeretnél fotózni, ezért meg kell mondanod neki. A fehéregyensúly beállítással teheted ezt meg! Szerencsére létezik automatikus beállítás, ami azt jelenti, hogy a fényképezőgép megpróbálja ügyes algoritmusokkal/mérésekkel kitalálni, hogy milyen fényforrás van jelen. Az esetek többségében ez elég jól működik, de minél több mesterséges fény van jelen, annál jobban összezavarodnak a gépek. Ezért van az, hogy otthon (este) az izzók fényénél nagyon ritkán sikerül olyan fotót készíteni, ami nem rikít a sárgától.
A fehéregyensúly a legnagyobb ellenségeddé tud válni, nézzük, hogyan tudsz harcolni vele. Alapvetően három lehetőséged van a rossz fehéregyensúly leküzdésére.
Fehéregyensúly beállítása
Az első megoldás, amit már említettem, hogy egyszerűen hagyod automata módban a fehéregyensúly beállítást (ez az alapbeállítás minden fényképezőgépen), és szurkolsz, hogy minél jobb legyen a végeredmény. Ez egészen addig jól működik, amíg természetes fényviszonyok között fotózol, például nappali városi képek, turistafotók, stb. Ha viszont mesterséges fények közé kerülsz, akkor számolnod kell azzal, hogy nagyon sárgák lesznek a fotóid.
A második lehetőséged az, hogy közlöd a gépednek, milyen fényforrás van körülötted. Ezt a beállítást ma már minden fényképezőgép tudja, legyen az a legolcsóbb kompakt vagy csúcskategóriás tükörreflexes. Ez a táblázat a tipikus fehéregyensúly beállításokat tartalmazza. Mindig azt állítsd be, amilyen fényforrás a közeledben van.
Ha otthon fotózol, akkor próbáld ki az izzó beállítást, valószínű jobb eredményt kapsz, mintha automata módban hagynád a géped.
A harmadik lehetőséged, hogy RAW formátumban fotózol. Ezzel tökéletesen kiküszöbölheted a fehéregyensúly problémáját, ugyanis a RAW fájlokban a szenzorról leolvasott adatok nyers formában vannak tárolva, a fehéregyensúlyt pedig veszteségmentesen tudod változtatni. Ha egy JPG képen próbálod a fehéregyensúlyt helyrehozni, azzal biztosan rontasz a minőségén. A fehéregyensúly utólagos módosításáról a Fotózás lépésről-lépésre című elektronikus könyvben olvashatsz részletesen.
Itt láthatsz egy példát különböző fehéregyensúly beállításra ugyanazon a képen.
Forrás: internet
A fehéregyensúlyt általában menüből tudod állítani, csak a tükörreflexes gépeken szoktak neki dedikált gombot is szánni, WB felirattal.
A fentieken kívül van még további két lehetőség a fehéregyensúly beállítására:
Mindkettő leírását megtalálod a Fotózás lépésről lépésre e-könyvben!